7 błędów, których należy unikać podczas tworzenia strony internetowej

W dzisiejszym cyfrowym świecie strona internetowa jest niezbędna dla każdej firmy, osoby prowadzącej działalność gospodarczą czy prywatnego użytkownika, który chce mieć silną obecność online. Dobrze zaprojektowana strona internetowa może pomóc Ci w osiągnięciu wielu celów. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów, zbudować świadomość marki czy dotrzeć do szerszego grona odbiorców treści umieszczanych na Twoim blogu, powinieneś zadbać o stworzenie jak najlepszej strony www.

Niestety, wiele osób popełnia błędy podczas tworzenia swojej witryny, które mogą negatywnie wpłynąć na jej skuteczność. W tym artykule omówimy 7 najczęstszych błędów, których należy unikać, aby stworzyć taką stronę internetową, która będzie działać dla Ciebie a nie przeciwko Tobie.

Błąd nr 1: Ignorowanie SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces optymalizacji strony internetowej, który ma na celu uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli Twoja strona internetowa nie jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, szczególnie wyszukiwarki Google, potencjalni klienci nie będą mogli jej znaleźć. Jeśli chcesz aby Twoja witryna lub sklep znalazły się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie zachęcać użytkowników do konsumpcji Twoich treści, zainteresuj się algorytmem, który odpowiada za pozycjonowanie stron.
Algorytm ten nie jest niestety podawany do publicznej wiadomości, stanowi tajemnicę Google i dość często się zmienia. Niemniej jednak pewne informacje na temat tego, jak działa są dostępne w Internecie.
Oto podstawowe informacje o algorytmie wyszukiwania Google:

  • Google coraz bardziej stawia na treść wysokiej jakości i użyteczność strony.
  • Ważne jest stosowanie słów kluczowych w sposób naturalny i nienachalny.
  • Google zwraca uwagę na szybkość strony internetowej i jej responsywność na urządzeniach mobilnych.

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, masz większą szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż Twoja konkurencja.

Błąd nr 2: Brak jasnego przekazu

Twoja strona internetowa powinna mieć jasny cel i jasno komunikować ten cel odwiedzającym. Czego chcesz, aby użytkownicy zrobili po odwiedzeniu Twojej strony? Kupili produkt? Zapisali się na newsletter? Skontaktowali się z Tobą?
Postaraj się jasno określić cel swojej strony internetowej i umieść wyraźne wezwanie do działania (Call Ta Action) na każdej podstronie. Może to być przycisk kierujący do formularza kontaktowego czy pole zachęcające do pozostawienia swojego adresu email. Może to wyglądać na przykład tak:

Zaplanuj wizytę


Upewnij się też, czy Twoja nawigacja (nazwy linków i struktura strony) jest prosta i łatwa do zrozumienia. Dzięki temu potencjalny klient zobaczy jasną i czytelną informację, zawsze będzie wiedział w którym miejscu Twojej witryny się znajduje i chętniej zapozna się z Twoją ofertą.

Błąd nr 3: Zaniedbanie strony na urządzeniach mobilnych, czyli brak responsywności

Niezbyt dawno temu strony internetowe były projektowane tylko pod kątem komputerów stacjonarnych, dziś jednak większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety do konsumpcji treści online. Powinieneś zatem zadbać o właściwy wygląd Twojej strony na każdym ekranie. Brak responsywności oznacza właśnie, że strona nie dostosowuje się automatycznie do różnych rozmiarów ekranów, co może prowadzić do złego wyglądu i trudności w nawigacji. Jeśli strona www nie będzie dobrze wyglądać na mniejszym ekranie, Twoi potencjalni klienci opuszczą ją momentalnie i poszukają oferty Twojej konkurencji.

Projektując stronę, zadbaj więc o jej responsywność. Jeśli tworzysz stronę w WordPressie skorzystaj z opcji sprawdzenia jej wyglądu na poszczególnych ekranach. Opcję tę znajdziesz w prawym górnym rogu edytora:

Projektowanie responsywnych stron i sklepów internetowych

Błąd nr 4: Stosowanie niskiej jakości zdjęć i obrazów

Zdjęcia i obrazy odgrywają ważną rolę na stronach internetowych. Mogą one przyciągać uwagę użytkowników, przekazywać informacje i budować zaufanie. Z kolei słabej jakości zdjęcia lub źle dopasowane grafiki mogą zepsuć wrażenie użytkownika.

Staraj się zawsze wybierać wysokiej jakości grafiki i pamiętaj aby dopasować je do treści. Zadbaj też o ich optymalizację – obecnie rekomendowanym formatem grafik dla stron internetowych jest webp. Zapewnia optymalny rozmiar pliku graficznego bez utraty jego jakości i pozytywnie wpływa na szybkość ładowania się strony. Pamiętaj, że zbyt duże pliki mogą spowolnić działanie Twojej strony.

Błąd nr 5: Nieintuicyjny Rozkład Strony i Menu

Twoja strona internetowa powinna być łatwa w nawigacji dla użytkowników, którzy powinni być w stanie szybko i łatwo znaleźć to, czego szukają. Osoby odwiedzające Twoją stronę oczekują intuicyjnej nawigacji i układu podstron. Jeśli jest on skomplikowany lub posiada niejasne menu, użytkownicy mogą się gubić, co z kolei szybko prowadzi do ich irytacji i szybkiego opuszczenia witryny.

Zaprojektowanie interfejsu pod względem wygody użytkownika, czyli proces UX Design, powinien być częścią pierwszego etapu tworzenia strony internetowej czy sklepu online. Wpływa on bezpośrednio na Twoich klientów i nie powinien być lekceważony.

Projektując stronę, przemyśl jej układ i używaj prostej, przejrzystej struktury oraz zrozumiałego menu nawigacyjnego. Umieść ważne informacje w widocznym miejscu i używaj wewnętrznych linków, aby kierować użytkowników do innych stron Twojej witryny. Dodaj również ścieżki powrotu, aby użytkownicy mogli łatwo wrócić do poprzednich stron.

Błąd nr 6: Nadmiar treści

Zbyt duża ilość treści na stronie może przytłoczyć użytkownika. Długie bloki tekstu, zbyt wiele obrazków czy filmów może sprawić, że strona staje się mało czytelna i męcząca dla oczu.

Dlatego tworząc stronę www, wybieraj starannie treści i pamiętaj o zasadzie „Mniej znaczy więcej”. Skup się na istotnych informacjach i staraj się przekazać je w najkrótszej możliwej formie z zachowaniem odpowiedniej jakości. Dziel tekst na krótsze akapity, aby poprawić estetykę i czytelność informacji. Używaj grafik wysokiej jakości ale dodawaj je tylko tam, gdzie są naprawdę potrzebne.

Błąd nr 7. Brak danych kontaktowych

Nieumieszczenie danych kontaktowych takich jak numer telefonu czy adres email na głównej stronie Twojej witryny jest częstym błędem popełnianym przy tworzeniu strony www przez mniej doświadczone osoby. Nic tak nie irytuje potencjalnego klienta jak brak tych informacji w widocznym miejscu!

Dlatego upewnij się, że na Twojej stronie internetowej są one łatwo dostępne. Użytkownicy powinni móc łatwo do Ciebie dotrzeć, jeśli mają pytania lub chcą dowiedzieć się więcej o Twojej firmie. Pamiętaj , aby podać dane kontaktowe w widocznym miejscu – link do kontaktu powinien znajdować się w nagłówku, a skrócone dane kontaktowe warto uwzględnić w stopce. Stopka jest miejscem, w którym użytkownicy najczęściej oczekują znaleźć te informacje.

Użyj też formularza kontaktowego, w którym klient będzie mógł zadać Ci pytanie i/lub pozostawić informacje, które ułatwią Ci przygotowanie spersonalizowanej oferty.

Jeśli potrzebujesz strony internetowej, która jest zbudowana profesjonalnie i unika powyższych błędów, poznaj naszą ofertę. Tworzymy strony www i sklepy ecommerce, które pomogą dotrzeć do klienta.